BALKON ŞİİRİ VE ÇOCUK İMGESİ
Sezai Karakoç, “Balkon” şiirinde görüleceği üzere okuru ölümle karşı karşıya getiriyor.
Sezai Karakoç, “Balkon” şiirinde görüleceği üzere okuru ölümle karşı karşıya getiriyor. Körfez, suyun topraktaki girintisi, aldığı biçimidir. Suyun, toprağa hücumuyla oluşan biçim, aynı zamanda suyun ölümle ilişkisini hatırlatır.
Çocuk düşerse ölür çünkü balkon
Ölümün cesur körfezidir evlerde
Yüzünde son gülümseme kaybolurken çocukların
Anneler anneler elleri balkonların demirinde
…
Gelecek zamanlarda
Ölüleri balkonlara gömecekler
İnsan rahat etmeyecek
Öldükten sonra da
Bu vurgular da şairin balkonlara karşı tavrını örnekler. Balkon, özellikle çocuklar için ölüme bir çağrı, ölümün hayata karşı zafere eriştiği bir mekândır. Bu sebeple balkon bir tabut, bir mezarlıktır:
Bu yüzden şair kendince bir çözüme ulaşır:
Bana sormayın böyle nereye
Koşa koşa gidiyorum
Alnından öpmeye gidiyorum
Evleri balkonsuz yapan mimarların
Ölüm ve ayna imgeleriyle örülü “Anneler ve Çocuklar” adlı şiirde anne ve çocuğun ölümleri sonrasında devam eden hayat, büyük bir boşluk, şaşkınlık ve yalnızlıktır. Onları birbirine bağlayan yoldur. Bu diğerleri için anlaşılmaz bir işarettir aynı zamanda. “Küçük bir leke” ya da “ip” bu ilişkinin temel simgeleri olarak göze çarpar. Leke, çocuğun küçük oluşuyla, çaresizliğiyle ve tek başınalığıyla açıklanırken “ip”, tutunabilecek bir nesne olmakla birlikte çocuk ve anne arasındaki sevgiye de işaret eder:
Çocuk öldü mü güneş
Simsiyah görünür gözüne
Elinde bir ip nereye
Bilmez bağlayacağını anne
Kaçar herkesten
Durmaz bir yerde
Anne ölünce çocuk
Çocuk ölünce anne
KAYNAKÇA
KARAKOÇ, Sezai, “Tahanın Ölümü”, Şiirler I: Hızırla Kırk Saat, Diriliş Yayınları, İstanbul, 1982.
ORHANOĞLU, Hayrettin, Sezai Karakoç’un Şiirlerinde İmgeler