1960 Sonrası Hikâye Yazarları

Bu dönemde Adalet Ağaoğlu, Tomris Uyar, Füruzan gibi yazarlar toplumcu gerçekçilik anlayışıyla hikâyeler yazarken Mustafa Kutlu, Sevinç Çokum, Rasim Özdenören gibi dini ve milli duyarlılıkları yansıtan hikayeler yazarlar.

1960 Sonrası Hikâye Yazarları
A+
A-
29.10.2023
1.235

1960 Türk Hikâyeciliğinin Özellikleri

  • 1960-1970 yılları arasında yazar sayısı artmış, konularda çeşitlenme olmuştur.
  • Köylülerin, işçilerin kenar semt halkının sorunları, dönemin siyasi olayların öykülere yansıdığı görülür.
  • Toplumsal konuların yanında bireye önem verme görülür.
  • Yazarlar, insanın çevresiyle uyumsuzluğunu; yaşanılan düzene, alışkanlıklara, ahlak ölçülerine başkaldırma isteklerini, bireyde tedirginlik, bıkkınlık yaratan durumları psikolojik çözümlerle okuyuculara aktarmışlardır. Genellikle kişilerin içinde bulundukları durumdan kurtulamadıkları kurmacalar, anlatımlar oluşturulur.
  • Öykü, bağımsız bir yazı türü olarak kabul edilmeye devam eder.
  • 1960’lı yıllarda tema ve kurgu bakımından tamamıyla yenilikçi gelişmeler yaşanır. Toplumcu gerçekçi anlayış öykülerde kendini gösterir.
  • Türk hikâyeciliğinde varoluşçuluk akımı hikâyelerde etkili olur.
  • Toplumun farklı kesimlerini temsil eden kişiler üzerinde durulur.
  • Bu dönemin önemli hikâyecilerinden bazıları şunlardır: Mehmet Seyda, Leyla Erbil, Sevgi Soysal, Sevim Burak, Füruzan, Tomris Uyar, Sevinç Çokum, Nedim Gürsel, Rasim Özdenören…
  • 1970’li yıllarda yazarlar, estetik kaygılardan uzaklaşıp düşüncelerini öne çıkaran eserler verirler. Hikâyelerde daha çok siyasi ve toplumsal günlük konular ele alınır.
  • Türk hikâyeciliği yeni eserlerle çeşitlenir.
  • Bu dönemde Adalet Ağaoğlu, Tomris Uyar, Füruzan gibi yazarlar toplumcu gerçekçilik anlayışıyla hikâyeler yazarken Mustafa Kutlu, Sevinç Çokum, Rasim Özdenören gibi dini ve milli duyarlılıkları yansıtan hikayeler yazarlar.

FÜRUZAN

Cumhuriyet Dönemi yazarlarındandır. İstanbul’da doğan sanatçı ortaokuldan sonra öğrenimini yarıda bıraktı. Hikâye, roman, röportaj, şiir, gezi, tiyatro türlerinde eserler verdi. Ancak asıl ününü hikâyeci yönüyle kazandı. Hikâye kişilerini ve olayları insancıl, abartısız, iyimser bir bakış açısıyla anlattı. Sanatçının, anlatımında olaydan çok betimlemelere ve çözümlemelere yer vermesi dikkat çeker.

Hikâye: Parasız yatılı, Kuşatma, Benim Sinemalarım, Gecenin Öteki Yüzü, Gül Mevsimidir.

Roman: 47’liler, Berlin’in Nar Çiçeği.

Tiyatro: Kış Gelmeden.

Röportaj: Yeni Konuklar

ADALET AĞAOĞLU

Cumhuriyet Dönemi yazarlarındandır. Ankara’da doğan sanatçı, Ankara Kız Lisesi ve Ankara Üniversitesi Fransız Dili ve Edebiyatı Bölümünü bitirdi. 1951’de Ankara Radyosu’na dramaturg olarak girdi; ardından radyo tiyatrosu müdürlüğü gibi çeşitli görevlerde bulunan yazar, birçok türde eser verdi. Kendine özgü anlatım biçimleri geliştiren yazar; doğa, toplum ve zaman ilişkilerinin bireyin iç dünyasındaki yansımalarını anlattı. Eserlerinde toplumun çalkantılı dönemlerini ve bu dönemlerin bireyler üzerindeki etkilerini yansıttı.

Hikâye: Yüksek Gerilim, Hadi Gidelim, Sessizliğin İlk Sesi

Roman: {Dar Zamanlar üçlemesi(Ölmeye Yatmak, Bir Düğün Gecesi, Hayır)}, Fikrimin İnce Gülü, Ruh Üşümesi, Romantik Bir Viyana Yazı, Dert Dinleme Uzmanı.

Tiyatro: Evcilik Oyunu, Tombala.

NECATİ TOSUNER

1944’te Ankara’da doğdu. İstanbul Pertevniyal Lisesi’ni bitirdikten sonra bir süre Basın İlan Kurumu’nda çalıştı. Hikâye yazmaya 1963 yılında başladı. Tosuner’in ilk hikâyeleri Ankara’da yayınlanan gazetelerde çıktı. Papürüs, Soyut, Varlık, Ulus, Yeni Gazete, Yeni Edebiyat, Türk Dili dergileri ve gazetelerinde yayınlanan hikâyeleriyle tanındı. Gerçekçi bir anlayış benimsedi. Bireyin kendi gerçeğiyle toplumun gerçeklerini bir araya getirerek farklı bir üslup ortaya koydu. Özellikle 70’li yıllarda yaratılan öykücülüğün gelişiminde önemli rol oynadı. “İki Gün” öyküsüyle 1970 TRT Öykü Başarı Ödülü’nü , “Sancı Sancı” ile 1978 Türk Dil Kurumu Roman Ödülü’nü ve “Armağan” adlı öyküsüyle 1997 Haldun Taner Öykü Ödülü’nü aldı.

Hikâye: Özgürlük Masalı, Çıkmazda, Kambur, Sisli, Necati Tosuner Sokağı, Güneş Giderken

VÜS’AT O. BENER

1922’de Samsun’da doğdu. Bursa Işıklar Askeri Lisesi ve Harp Okulu’ndan sonra 1953’e kadar orduda görev yaptı. 1957’de Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nden mezun oldu. Seçilmiş hikâyeler, Varlık, Yeditepe dergilerinde yayımlanan öykülerle tanındı. Öykülerinden “Dost” Fransızcaya, “Batak” Almancaya, “İlki” İngilizceye çevrildi.

Hikâye: Dost, Yaşamasız, Siyah-Beyaz, Mızıkalı Yürüyüş, Kara Tren, Kapan.

SEVGİ SOYSAL

1936’da İstanbul’da doğdu. 22 Kasım 1976’da İstanbul’da yaşamını yitirdi. Ankara Kız Lisesi’nden ve Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Arkeoloji Bölümü’nden mezun oldu. 1961’de Ankara Meydan Sahnesi’nde Haldun Dormen’in yönettiği “Zafer Madalyası” adlı oyunda tek kadın rolünü oynadı.

Edebiyata öykü ile başladı. İlk öykü ve yazıları 1960-1964 arasında Dost, Yelken, Ataç, Yeditepe, Değişim dergilerinde yayımlandı. İlk eserlerinde bireyin ruhsal durumlarını işledi. 1965-1969 arasında kaleme aldığı eserlerde kadın-erkek ilişkilerini, kadın sorununu, ağırlıklı olarak da 1960 sonrasında yaşanan sosyal ve siyasal olayları işledi. Toplumcu gerçekçi anlayışı öykü ve romanlarında yansıttı.

Hikâye: Tutkulu Perçem, Tante Rosa, Barış Adlı Çocuk.

NECATİ CUMALI

1921 yılında doğdu. 10 Ocak 2001’de İstanbul’da yaşamını yitirdi. İzmir Atatürk Lisesi’nden mezun oldu. 1941’de Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ni bitirdi. Farklı yerlerde avukatlık ve Paris’te Basın Ateşeliği’nde memurluk yaptı. İlk şiiri 1939’da yayınlandı. Garip akımına bağlı kalmadan, 1940 kuşağının diğer şairlerinden farklı olarak yalın, aydınlık anlatımlı, lirik şiirler yazdı. Sevgi, sevinç, özlem gibi bireyin güncel kaygılarıyla birlikte çağın toplumsal sorunlarını da ele aldı. 1955’ten sonra şiirin yanı sıra öykü, roman ve tiyatro türlerinde yazdı. Şiirsel dili ve ayrıntıları ustaca kullandı. Roman ve öykülerinde çoğunlukla Ege Bölgesi’ndeki kasaba ve köy insanlarının sorunlarını işledi.

Roman: Tütün Zamanı, Acı Tütün, Yağmurlar ve Topraklar, Aşk da Gezer.

Hikâye: Susuz Yaz, Yalnız Kadın, Dila Hanım, Ay Büyütken Uyuyamam, Yakup’un Koyunları, Kente İnen Kaplanlar…

Tiyatro: Boş Beşik, Mine, Nalınlar, Derya Gülü…

Şiir: Kızılçullu Yolu, Tufandan Önce, Harbe Gidenin Şarkıları …

Bizi Takip Edin

Diyariedebiyat.com ailesi olarak sunduğumuz paylaşım ve içerikleri yakından takip etmek için sosyal medyada bizi takip edin.

📌Facebook grubumuza katılmak için tıklayınız.

📌Telegram grubumuza katılmak için tıklayınız.

📌İnstagram hesabımızı takip etmek için tıklayın.

📌Twitter takip için tıklayınız.

Yıldız vermeyi unutmayın 😉
[Total: 0 Average: 0]
Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni
YORUMLAR